Educational activity

Educational campaigns

Educational campaigns are important part of measures applied to curb piracy. Their aim is to change the social attitude to IP theft and to promote legitimate services.

To date, the Association has conducted five educational campaigns.

Kampania „Oglądaj legalnie. Żyj normalnie” promowała legalny odbiór sygnału telewizyjnego. W akcji wzięli udział zarówno członkowie Stowarzyszenia SYGNAŁ, jak i nadawcy niezrzeszeni w tej organizacji. Spoty można było zobaczyć między innymi w CANAL+, ChelloZone, HBO, MTV i w wybranych kanałach tematycznych dostępnych dla klientów UPC. Częścią kampanii był Tydzień Antypiracki, realizowany w mediach regionalnych.

Kampanię poprzedziły badania GFK Polonia.  Wskazały one, że aż 76 % Polaków zgadza się z opinią, że nielegalne korzystanie z telewizji to zwykła kradzież. Jednocześnie 65% Polaków nie zareagowałoby wiedząc, że ktoś nielegalnie odbiera sygnał telewizyjny, uważając, że to prywatna sprawa tej osoby.

dr Jacek Wasilewski, psycholog, Instytut Kultury i Komunikowania SWPS, Instytut Dziennikarstwa UW: „Kradzież sygnału telewizyjnego można porównać do nielegalnego czerpania wody, prądu albo kombinowania w pracy, jeszcze rodem z PRL-u. Jeśli ktoś wynosi z budowy cegły, to jest to kradzież. Jeśli jednak samemu budujemy dom i wynosimy te cegły, to jest to bardziej akceptowane. Badanie wykazało zatem dualizm etyczny respondentów, dotyczący ogólnie wielu sfer codziennego życia”.

Hirek Wrona, dziennikarz i producent muzyczny: „Okradając dystrybutorów telewizyjnych, okradamy również pośrednio twórców i artystów: reżyserów, których filmy oglądamy, kompozytorów muzyki do filmów i programów, autorów programów telewizyjnych. Kradzież sygnału telewizyjnego to kradzież dóbr intelektualnych i dewastacja mienia. Chociaż kojarzy on nam się z czymś nienamacalnym, to musimy mieć świadomość, że za obrazem docierającym do naszych telewizorów stoją rzesze ludzi, którzy stworzyli oglądane produkcje. Sygnał telewizyjny jest chroniony przez prawo własności intelektualnej. Za jego kradzież odpowiada się prawnie, podobnie jak za nielegalne ściąganie z sieci muzyki czy korzystanie z pirackiego oprogramowania komputerowego”.

Kampania Stowarzyszenia Sygnał pod hasłem „Wstyd od razu. Kara zaraz potem” miała zwiększyć świadomość Polaków, że piractwo telewizyjne jest przestępstwem. Celem kampanii było zwrócenie uwagi na społeczny problem, jakim jest kradzież sygnału telewizyjnego oraz zwiększenie świadomości, że grozi za nie kara, jak za każdą inną kradzież.

Kampania pokazywała, że nielegalny odbiór telewizji to taki sam powód do wstydu jak każda inna kradzież. Na jej potrzeby powstał 30-sekundowy spot telewizyjny, który był emitowany na antenie członków Stowarzyszenia SYGNAŁ: ale kino!, CANAL+, CANAL+ Film, CANAL+ Sport, Comedy Central, HBO, HBO2, Kuchnia.tv, MTV, PLANETE, VH1, VIVA. Partnerami akcji są stacje: AXN, Jetix, Kino Polska, National Geographic Channel, TVBiznes, TVN Style, TVN TURBO, Zone Club, Zone Europa, Zone Reality, Zone Romantica, które bezpłatnie udostępniły stowarzyszeniu czas antenowy.

Bannery kampanii były pokazywane na stronach internetowych firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu, oraz na portalach: Media2.pl, Medialink.pl, Medialine.pl, MediaNews.com.pl, Mediarun.pl, SATKurier.pl a także – dzięki wsparciu MediaContact – na portalach Onet.pl, WP.pl, Interia.pl.

Spot telewizyjny, przygotowany przez agencję MCC, wyreżyserował Paweł Kloc. Autorem zdjęć był Jarosław Szoda. Spot wyprodukowała Fabryka Spółka Realizatorów Filmowych i Telewizyjnych.

Kampanię poprzedziły badania, które pokazały, jak niejednoznaczne są opinie na temat kradzieży sygnału telewizyjnego. Zostały  przeprowadzone przez GfK Polonia.